?


HAR DU NOEN GANG STILT DEG SPØRSMÅLET - HVORFOR HAR JEG IKKE HÅR UNDER ARMENE?

tirsdag 2. oktober 2012

Dag 15 - Parfymeduft

Brukte såpass lang tid på å svare på en bloggkommentar at jeg tror det må bli dagens innlegg. Hvis ikke blir det bare en ny hårsang så det blir plass til litt flere aktiviteter på tirsdagskveldslisten. (Syns forresten det var lite kommentarer på loppesangen altså (Dag 11). Ikke et eneste gledelig "ha ha, eller et medlidende "ho ho". Humoren min er visst ikke særlig treffende...)

Fikk dette spørsmålet som kommentar til parfymereklamen i Dag 12:
Jeg er interessert i hva du syns er i veien med den videoen. I mine øyne er den vakker og flott sammensatt. Gir den et galt bilde av kvinnen fordi hun er vakker, sminket og seksuell? Blir vi, som du skriver, "føkka i hodet" av å se en slik parfymereklame, gir den oss et skjevt bilde av verden fordi hun er over gjennomsnittet vakker? Vi vet vel det? At det ikke er slike kvinner vi finner på bussen til jobb?



TAKK(!) for et interessant spørsmål. Jeg tok et dypdykk i hvorfor jeg ikke var særlig fan av den videoen, noe som viste seg å vare en stund:

For meg er heller ikke problemet at dette er en flott dame, ei heller at det er en flott dame med osende seksualitet. For det er vi jo vi mennesker; flotte, seksuelle vesener. Det jeg syns er i veien er; for det første at denne reklamen bare er én representant av MANGE som disse i reklameverdenen. For det andre, så forer reklamen underbevisstheten vår om hva vi er og ikke er. Reklameskaperne lærer seg hvordan menneskehjernen fungerer og bruker psykologien for å skape reklamer som får oss til å føle at vi mangler noe, for igjen å få oss til å kjøpe produktene deres.

For det tredje gjør disse reklamene at vi stadig fores med et slags kroppsbudskap (om hvordan du skal være og ikke være), og jeg tror dessverre mange knytter egen skjønnhet og seksualitet til damene på TV; kan være sangstjerner (mange barns og ungdoms idoler!) eller bikinireklamer. I hvert fall tror jeg flere får det vanskeligere med å se skjønnheten og seksualiteten i valker, usminkethet, og hår ikke minst. Følger du den tanken? Uten at jeg har tall eller fakta på denne påstanden vil jeg tro at problemer som spiseforstyrrelser og selvfølelse i forhold til kropp øker jo mer fokus vi har på en idealkropp. Jeg syns reklamen bidrar til et slikt fokus. Menneskekroppen forekommer i mange former og jeg tror faktisk jeg kan strekke det så langt som å si at det er en slags "rasisme" å favorisere bare en type. Ut av dette finner jeg det vanskelig at vi har et såpass snevert idealbilde. Er det ikke for lite bredde for hva som er vakkert og sexy? Jeg føler meg takknemlig som har blitt bevisst på dette. Men hva med tenåringsjentene som vokser opp med dette? Skjønnhetsfokuset starter allerede i barnehagen! Uten at vi bevisstgjør vil utviklingen bare fortsette i den retningen den vil.

Igjen koker alt ned til at; ja, hun er vakker, og ja, en sminket, tynn og pen kvinne er flott å se på! MEN hvorfor er det vi anser som idealbildet så langt fra det naturlige? Og ønsker vi at det skal være slik? For blir det ikke vanskelig for dem som ikke er slik å akseptere seg selv? Her også; jeg sier ikke at det er feil å føle seg mer sexy uten hår som kvinne; jeg var/er av samme oppfatning. Men jeg ønsker å spørre meg hvorfor det er slik? Hvorfor føler du deg mer sexy med mindre hår?




Jeg husker ikke hvem, men noen har sagt: "Menneskekroppen er som blomster; de vokser opp til å bli tulipaner, roser, markblomster, alle i ulike farger og fasonger. Og alle er like vakre på sin måte."

For det fjerde, er dette en reklame for parfyme, som ikke uten videre har verken med skjønnhet eller seksualitet å gjøre, så jeg forstår ikke at det er det som er hovedinnholdet i den.
For det femte; og det mest frustrerende er at reklamens budskap sier meg at denne damen og denne parfymen er min "essence of joy". Jeg kan virkelig ikke huske at en eneste reklame som dette har gitt meg selvtillitsboost. Hvorfor skal disse i det hele tatt sende meg inn i tankene på egen kropp? Det har jo ingenting med saken å gjøre!

Kanskje jeg har vært mer "mottagelig" for disse signalene enn andre, men jeg vet med sikkerhet at de fleste har komplekser for egen kropp og til tross for at jeg har kunnskap om at disse damene ikke finnes på bussen til jobb, er det noe som stikker meg i underbevisstheten og i følelseslivet.

Til sist vil jeg også bare si at flere og flere kvinner har begynt å stå opp mot dette og sier i fra, derav denne hårbevegelsen, artikkelen i d2, utstillingen "bra Damer", diskusjonen tas opp i media - er ikke det også et tegn på at noe har vært/er litt skjevt?

6 kommentarer:

  1. Jeg syns du virker veldig reflektert og skarpsindig i dine resonneringer, generelt i bloggen. Likevel syns jeg noe av det du skriver er litt tynt?
    Det er for meg ingen tvil om at du er spesielt mottakelig, som du også selv innrømmer. Hvordan klarer du å gjøre en parfymereklame til en streben etter perfeksjon, et begrenset marked for kvinners forskjellighet? Du legger mye i det, syns jeg. Selvfølgelig kunne de tatt i bruk en lubben kvinne, for eks. Det ville ikke bydd meg imot, men du må huske at mennesker tiltrekkes av sunnhet og andre friske mennesker. Overvekt utstråler det motsatte (Det gjør anoreksi også, bare så det er sagt). Bak denne reklamen står mennesker som vil selge produktet sitt, de bruker alle triks i boka; episk musikk, en vakker kvinne som oser av sensualitet. De prøver å reklamere for en god lukt, altså noe du ikke kan se. Da er de nødt til å ta i bruk andre visuelle virkemidler, og en vakker kvinne er nesten obligatorisk her.
    Ang. "Essence of joy" må jeg igjen minne deg på at de prøver å selge noe her, siden vi ikke er i stand til å lukte det de prøver å selge, prøver de å uttrykke følelsen man evt. får av å lukte på det. Jeg tror du forstår alt dette allerede, ville bare si det for sikkerthets skyld.

    "Hvorfor skal de sende meg inn i tankene om min egen kropp?" spør du. "Hvorfor sender du deg selv inn i tankene om din egen kropp?" spør jeg. At du ser på kroppen hennes fremfor ansiktsuttrykkene eller naturen rundt henne, er ditt valg. Du velger selv hva du vil fokusere på.

    SvarSlett
    Svar
    1. Delvis uenig her. Fordi: Ja, pene SUNNE mennesker er det som bevisst eller ubevvist tiltrekker oss. Og i en reklamevideo er det estetisk fint å se en slank og sunn kvinnekropp bli portrettert på en riktig måte. Og på en riktig måte mener jeg litt sånn "Hei, se på meg, jeg er kvinne og jeg er stolt av det. Jeg er et sunt og vakkert subjekt som prøver å selge deg noe ved å vise at jeg er stolt. Men i denne videoen, blant utallige mange andre, spilles det altfor mye på sex. Den, i utganspunktet, sterke, stolte kvinne skrenkes ned til ikke noe mindre enn et sexobjekt. Altså, hallo - ho ligger jo nærmest og vrir seg i en orgasme på grunn av denne parfymen, Og hvis det er vanskelig å se, da må du nødt til å ta på deg brillene og se en gang til. Det er nettopp dette jeg mener blir feil. Hvorfor er det nødvendig å spille så mye på sex? Holder det ikke med "Hei, se på meg, jeg er slank og pen, ja, men sunn. Og denne parfymen blir jeg glad av fordi den lukter godt". Istedet er det nødvendig(?) å be kvinnen om å gape og åle seg og gjøre seg selv til et seksuelt objekt på grunn av en parfyme. Jeg syntes ihvertfall det er noe som har gått feil oppe i reklameskapernes verden.

      Og dessuten, jeg tror det er vanskelig, for egentlig alle mennesker, å VELGE om man vil bli påvirket av sånne reklamer eller ikke. Det er jo en del av reklamepsykologien at man ubevisst skal la seg påvirke. Og det tror jeg man gjør uansett.

      Slett
  2. Ville du blitt lykkeligere om kvinnen i denne reklamen var under middels pen?

    SvarSlett
  3. Det er ingen opplagt kroppsfiksering i denne reklamen, jeg tror du leter etter noe å kritisere uten helt å være sikker på dine egne argumenter her. Det er ekstremt sjelden at man blir "sendt ut" i tanker av andre, man styrer fascinerende mye selv oppi hodet, og hvis det er naturlig og mest nærliggende for deg å koble noe opp mot noe annet, gjør du det. Jeg vil driste meg til å si at du personlig er ganske kroppsfiksert, uten at det er noe galt i det. Det er viktig å være bevisst, men det er også viktig å velge sine kamper og ikke bli fanatisk. Tror jeg, i hvert fall.

    PS. ville virkelig vurdert å skru av kommentargodkjenningen! Hehe, det blir litt slitsomt å kommentere, noe jeg så gjerne vil, fordi jeg synes denne bloggen er spennende og inspirende!

    SvarSlett
  4. 1. Anonyme kommentarer er feigt.
    2. Kjære Anonym. Du bør lese denne om brain binding: http://www.forskning.no/artikler/2006/november/1164788069.42
    og denne med spesielt trykk på 6.6.2. http://www.regjeringen.no/nb/dep/bld/dok/nouer/2001/nou-2001-6/7.html?id=117665

    Før man kaller andres grunnlag tynt, må man i det minste kunne komme med motargumenter med noe som helst hold i.

    SvarSlett
  5. Sånn for sikkrehetsskyld: Fra NOU 2001:6

    "Det er ikke uvanlig å ha et problematisk forhold til sin egen kropp i ungdomstiden. Men parallelt med dette fremstiller mediene avkledde og perfeksjonerte kropper, samtidig som det reklameres for fettsuging, plastisk kirurgi, slanking og treningsapparater for fjerning av smerte og demping av følelser. Det er grunn til å anta at en slik opptatthet av kroppens ytterside både virker tiltrekkende og frastøtende på mange av de unges forståelse av «den kroppen de er skapt med». Få er fornøyd med utseendet, og det må trenes, slankes og sminkes.
    Moteskaperne og konfeksjonsindustrien bygger opp under og utnytter disse forholdene. Moten er et middel til å innskrive kroppen i konformitet og de herskende forestillinger om normalitet. Moten tilbyr både fantasi og tvang. Den anmoder kroppen både om å skille seg ut, og om å forsvinne i mengden. De unge kan iscenesette seg selv og leke med identiteten. Tøyet er kroppens forlengelse. I moten er ungdommens kropp tungt (be)lastet. Det er et åpent spørsmål om hvilke konsekvenser motens lek med identiteter får på kontinuiteten i barns og unges identitetsutvikling."

    SvarSlett