?


HAR DU NOEN GANG STILT DEG SPØRSMÅLET - HVORFOR HAR JEG IKKE HÅR UNDER ARMENE?

lørdag 6. oktober 2012

Dag 19 - Seksualitetens vrede

I etterkant av tankene og aggresjonen rundt reklameindustrien, har jeg fundert litt på begrepet seksualitet. 


WHO har laget en definisjon som er slik:
"Seksualitet er en integrert del av ethvert menneskes personlighet; mann, kvinne og barn. Seksualiteten er et grunnbehov som utgjør et aspekt av å være menneske, og som ikke kan skilles fra andre livsaspekter. Seksualitet er ikke det samme som samleie eller evnen til å oppnå orgasme, og er heller ikke summen av hele vårt erotiske liv. Alt dette kan være en del av vår seksualitet, men behøver ikke å være det. Seksualitet omfatter så mye mer, den finnes i energien som driver oss til å søke kjærlighet, kontakt, varme og nærhet. Den uttrykkes i det vi føler, hvordan vi beveger oss, hvordan vi berører andre og selv blir berørt. Seksualiteten handler om å være sensuell, så vel som å være seksuell. Seksualiteten påvirker altså våre tanker, følelser, handlinger, og vårt samspill med andre mennesker."

Jeg opplever at det er en slags objektifisering av seksualiteten nå til dags. Forstår du hva jeg mener? Kanskje ikke blant enkelte personers oppfatning og ønske om hvordan det skal være, men at det ligger en forventning, et bilde, skapt av markeds-, mote-, kjendis- og reklameverden, dette difust definerte idealbildet jeg prater om, men jeg tror dere skjønner hvor jeg vil. Og med objektifisering mener jeg da at seksualiteten er ikke lenger er din egen, slik din opplevelse av å være sexy er, men at den er knyttet til om du er sexy slik som damene i reklamen. Om du er sexy i forhold til idealbildet. (Derfor provoserer de reklamene meg så innmari (!!!!!) Men det kapitlet blar jeg om siste side for nå.)



Ved å gro armhulehår måtte jeg ta min egen seksualitet opp til revurdering. For jeg har også knyttet mye av kvinnelig seksualitet til idealbildet. Ikke nødvendigvis fordi jeg har ønsket det, men fordi denne forestillingen har fulgt meg fra vi oppdaget at vi fikk pupper og hår og begynte å bruke g-streng. Helt siden vi startet å sminke oss og - jepp - barbere oss under armene. Tror man vanskelig slipper unna alle kvinnekroppskravene som pøser på fra flere kanter. Du skal være tynn, men ha pupper og rumpe, du skal være sexy, men ikke billig, du skal være pen og søt og alt dette midt oppi skolegang, vennekretsing, og ikke minst kampen gjennom alle dine førstegangopplevelser som dukker opp i tenårene. Mye skjer! Tror de fleste går gjennom en periode hvor man da prøver å finne frem til egen kropp, egen seksualitet, egen identitet. Og som ikke det er vanskelig nok skulle jeg gjerne hatt meg frabedt alle disse uoppnåelige forventningskravene som kommer fra et annet sted enn det som er i meg selv. Sett i et verdensperspektiv - så forferdelig tåpelig. Selvpåførte problemer som vi virkelig ikke trenger. Seksualiteten burde ligger der som en trygg selvfølge, ikke noe man må kjempe seg frem til å få. Jeg tror faktisk mange sliter med den helt opp til voksen alder. Både kvinner og menn.

Ved å begynne å gro satte jeg min egen seksualitet på tiltalebenken. I starten var det vanskelig å se for meg at jeg ville føle meg sexy med hår under armene. Nå derimot finner jeg det ganske viktig.
Jeg leste bloggen til Rannveig Svendby som skriver at hun ikke hadde følt seg så kvinnelig som da hun skallet seg. Tror jeg føler på noe av det samme nå. Seksualiteten hviler på noen kroppslige faktorer, men den er så mye mer. Når jeg ikke har barberte armhuler å vise til oppdager jeg den på et annet plan. Dessuten begynner jeg å synes det er ganske hot med kvinnelig armhulehår!

Ved å knytte seksualitet kun til idealiserte objekter skjer;

1. Seksualiteten finnes ikke uten objektene/forsvinner med objektene, og
2. Du blir "frarøvet" å oppdage din indre seksualitet.

Hvor mange kvinneartikler ("Hvordan bli bedre i senga", "Få den sexy kroppen du alltid har drømt om", "Ti tips til det perfekte liv under dyna") nevner ikke selvtillit som punkt numero uno? Ganske paradoksalt, for slike titler poengterer jo nettopp at du ikke er bra nok, men at du hele tiden kan bli bedre om du gjør slik og slik. Hvordan bygge selvtillit på det grunnlaget?


Er det også noe med vårt syn på kvinner? Vi står i midten av en likestillingskamp hvor kvinner får være så mannete de vil på mange felt, hurra for det! På den andre siden finnes det forventninger til femininitet og seksualitet, samtidig som at denne for all del ikke skal skinne gjennom heller (hilsen janteloven). Seksualitet kan fort bli sett på som et billig salgstriks - hvorfor det? Er ikke dette noe sunt som ligger i alle mennesker, noe som er en stor del av oss knyttet til vår identitet. Har dette noe med hvordan seksualiteten har blitt objektifisert?

En annen interessant vinkling er hvor stor grad dette har med mannens oppfatning av kvinner å gjøre?
Det blir mange store, komplekse spørsmål...

En tanke jeg til slutt vil dele er denne, så kan du fortsette undringen på egen hånd (Men del gjerne med meg! :D) :

Jeg tuslet nedover Las Ramblas i Barcelona og øynene mine festet seg ved en kvinne. Hun var lav, ikke spesielt pen, gikk med en litt for liten singlet og magen som vistes var ikke flat og stram, men GOD DAMN hun var hot! Hun rulte den gata og strålte - derav lot jeg merke til henne. Det kan hende det er en forestilling som har bygget seg opp i mitt hode og at "den som leter vil finne", men jeg syns at kvinner fra andre kulturer ofte stråler en annen slags feminitet, en annen slags seksualitet? De er kvinner og de vet det, uansett hvordan de ser ut. Det syns jeg er riktig flott! Har vi noe vi kan lære av det?

11 kommentarer:

  1. Det er vanskelig å være uenig med noe av det du skriver her. Det at seksualiteten skal være naturlig, men blir forvrengt av industrier som bruker den som virkemiddel er på en måte opplest og vedtatt, men likevel stiller vi oss liksom handlingslammet ovenfor det. "det er bare slik". Det at kvinner fra andre kulturer blir opphøyd som mer "naturlige" mer "kvinnelig mystiske" er og en vanlig holdning som ser ut til å ha vært med oss lenge. Det dukker blandt annet frem i en amerikansk film der en mann må inn i sin kones maleri for å redde henne fra helvete. Inne i maleriverdenen møter han sin egen datter, gjemt i skinnet til en asiatisk kvinne, fordi faren hadde kommentert at slike kvinner var de vakreste. Jeg ser dette mer som en del av mystifiseringen av "de andre" heller enn å akseptere at andre etnisiteter er mer sexy per se. Det er en holdning som kan være med på å gjøre "de andre" både misunnelsesverdige og objektifiserte, og motvirke assimilering og forståelse. "de er bare slik". Isedet for å gå inn i og oppleve selv, gjør vi oss slik handlingslammet, og sier at de der borte, de er skapt slik, vi, oss vanlige dødelige må forholde oss til folkeskikken og vår stive norske genetikk og har bare ikke den friheten.

    SvarSlett
    Svar
    1. Enig! Det er jo veldig mye av det som omhandler kropp og holdninger som er inngrodd i kultur skapt over mange mange år.
      Jante har vel fått sagt sine ord... OG blitt hørt..

      Men det ser jo ut som noe er på vei til å snu heldigivis! At flere og flere blir frigjort fra den stive nordmann. Og så har vi kanskje gått på noen smeller i forsøket slik at det har blitt for mye av det gode, men sånn er det vel bare når man prøver seg i nytt landskap :)

      Slett
  2. Jeg syns egentlig det er bra at vi har sånne dame artikler på nett, noen av dem er jo kjempe teite selvfølgelig, og det kan bli for mange av dem, men mange av dem har hjulpet meg med å bli friere i senga å bli mer trygg på meg selv. Kanskje du kan skrive noe om hvordan andre reagerer på hårene dine? Hvis du har kjæreste så er det veldig interessangt. Jeg tør ikke men det hadde vært gøy å høre hva gutter syns.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! Så fint at du sier det! Man kan fort glemme litt av at andre kanskje kan dra nytte av noe man selv ikke finner så verdifullt. I hvert fall når man blir litt provosert og engasjert.. Så det var bra å få høre!

      Jeg skrev litt om hårene og kjærester i Dag 6 -http://velkommentilminarmhule.blogspot.no/2012/09/kunne-du-digget-at-dama-di-har-gar.html

      Det er et spennende felt. De fleste negative kommentarene jeg har fått har faktisk vært fra gutter. Men tror det henger veldig sammen med personlighetstype. Kjæresten min har gått fra å ikke ønske seg dame med hår under armene til å faktisk si at jeg ble enda hottere av å gjøre dette og at han nå overhodet ikke tenker på det en gang. ;) Men jeg må si at jeg tror jeg hadde syntes det var mye vanskeligere å gjennomføre dette hvis jeg var på singelmarkedet!

      Slett
  3. "Jeg opplever at det er en slags objektifisering av seksualiteten nå til dags. ... Om du er sexy i forhold til idealbildet."

    Her snakker du mye om nåtid og reklame osv. Er enig i at eksponeringen for slike idealbilder (både for kvinner og menn) er ekstremt høy nå, men samtidig tror jeg man kan se at mennesket til alle tider har laget idealer for seg selv som folk flest ikke klarer å leve op til. Under renessansen var man jo helt ram på det, jeg tviler på at folk flest så ut slik som statuene og menneskene i maleriene gjorde. Kanskje dette er noe som naturlig ligger i mennesket? Å alltid strebe etter et ideal? Hva tenker du om det?

    SvarSlett
    Svar
    1. Det som er litt interessant med tanke på historien i idealbilder av kropp, er kjønnsforskjellen i utviklingen. På 1600tallet var menn nesten mer pyntet enn damer. Den franske kong Ludvik hadde planker i sokkene for å få fyldigere legger, parykk, sminke, hæler på skoene for å fremstå høyere og klær med silkebroderier, blonder og fløyel. En formue i påkledning og pynt. Men der damene fortsatt pynter seg som datidens adel, om enn med langt mindre klær (om gangen) ser det ut til at mannemoten ble mer arbeiderklassesober og forble slik (med korte historiske unntak, eks; dandyene) ..frem til metrofilien ble et begrep. Jeg lurer på hva som skjedde.

      Slett
  4. Ja, det er nok sant. Jeg har vel også stilt meg det spørsmålet tidligere for en slik mentalitet har vi vært styrt av i ganske mange år. Gresset er grønnere på den andre siden, bare vi kommer dit og enda lenger skal alt bli bra.

    Her som en liten bikommentar vil jeg si at jeg har etterhvert fått mer tro på den buddhistiske tankegangen, at man skal være i øyeblikket og akseptere det som er. Noe som kanskje blir lettere hvis det er større rom for forskjelligheter.
    Ønsker heller å stå i kampen om å forandre noe som har vært aldri så lenge, hvis det er det jeg føler er rett, selv om det av og til ser litt håpløst ut.


    SvarSlett
  5. du har inspirert meg til å gro hår under armene! jeg begynte i går! gleder meg.

    SvarSlett
  6. Wow, Kristiane! Fantastisk! Med glimt i øyet og skarpt psykologisk blikk beskriver og analyserer du grunnleggende almenmenneskelige fenomener. Ut fra noen ubetydelig og smått (bare 5mm lange hår?) produserer du store tanker. Seriøst: Dette ligger på doktorgradsnivå - jeg er imponert og stolt over å kjenne deg. Levi :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Oioioi. Og takk til meg som kjenner deg, for da kunne jeg ikke fått en så ærefull kommentar! Virkelig takk.

      Slett