?


HAR DU NOEN GANG STILT DEG SPØRSMÅLET - HVORFOR HAR JEG IKKE HÅR UNDER ARMENE?

tirsdag 16. oktober 2012

Dag 27 - RØDT BLINKENDE LYS

Hverdagsbloggingen går mot slutten for min del, men kroppsdebatten blir nok aktuell i mange år fremover. Da jeg tok på meg kjolen i dag morges, tok jeg en titt på hårene i speilet og forsøkte å matche dem til kjolens feminine schvung. Gikk egentlig ganske bra. En kvinne tittet nysgerrig tilbake.

Armhulene har blitt markører i overgangsfasen fra jente til kvinne og har definitivt startet en modningsprosess i meg angående kropp, angående samfunnet vårt, angående bevissthet og angående det å være menneske. TAKK!
Gjennom prossessen har jeg også oppdaget et kroppsfokus så destruktivt at jeg blir illsint, jeg ser rødt, jeg får lyst til å gå i motangrep, riste noen, rope høyt og forbanne hva enn som har skylden, starte en revolusjon! Jeg blir kjempetrist av å se de søkende spørsmålene til unge jenter - barn, som allerede har problemer med og vil forandre seg selv helt ned til ti år. Men det nytter ikke å gå til krig.

--------------------------------------------------------------------------------------------------

Her er noen linker som sier hvor galt det står til og som får meg til å klikke. Blant annet en om underlivskirurgi jeg fikk som kommentar her en dag.

9 av 10 benytter seg av intimbarbering i Norge, og den ideelle organisasjonen RFSU støtter opp om det! (Riksförbundet för Sexuell Upplysning. I Norge arbeider de både ideelt med holdningskampanjer og opplysning om sikker og lystfull sex, og kommersielt med salg og markedsføring av sine produkter)
Les artikkel her: Raser mot intimbarbering

13 åringer spør om hjelp til intimshaving... HVORFOR??? I flere av disse hjelpeforumene ser jeg også at helsesøstrene sier "lykke til" i stedet for å opplyse om de negative effektene ved barbering, og få opplyser om at dette ikke er noe de trenger å gjøre, at det er valgfritt eller en trend som følge av noe markedsskapt. Se her: Klara-Klok


– Det er et svært smalt spekter av kroppsliggjøringer som er sett på som akseptable for kvinner og jenter, og det har negative konsekvenser for dem som bryter med normene, sier den amerikanske forskeren Jillian Hernandez.


Visste du dessuten at det blir vanligere og vanligere for kvinner å forandre på kjønnsorganet sitt?
- Kvinner opererer seg i stedet for å godta kroppen som den er.

Se denne videoen. OBS, heftige bilder.



En av to kan dessuten tenke seg å få større pupper: Kvinner under kniven
I artikler rundt temaet har jeg også lest at unge jenter har mødre med seg som STØTTER dem i  operasjonene. Man kan undre seg hva slags forbilder det skaper? Og vi vil stadig videreføre disse tradisjonene dersom noen ikke snart reagerer og tar mot til seg å står opp mot utviklingen. Det har blitt lettere å gå snarveien fordi det har blitt såpass tilgjengelig og billig å forandre på seg selv. Det er nesten et slags krav, en menneskelig rettighet å forandre på seg selv dersom det gjør at du føler deg dårlig med det. Vi forsvarer det med at vi har rett til å føle oss bra i egen kropp. Saken er at operasjoner kanskje kan lette denne selvfølelsen, men vil egentlig ikke forandre deg på innsiden. Er det da riktig at det er så tilgjengelig?
At kroppen er vår identitet er en illusjon, og forandring av det ytre vil ikke lede til forandring i det indre helhetlige bildet. Det blir som å kjøpe en ny kjole til festen du skal på; den gir stor glede i øyeblikket, men etterhvert er den også gammel og du søker videre til noe annet som skal gi deg tilfredstillelsen.

Så kan vi jo spørre oss; er det denne kroppsbekreftelsen som gir oss mening med livet? Bruker vi ønsket energi og tid på kroppen, eller dør vi snart av overdose?

4 kommentarer:

  1. En grunn til å barbere eller trimme underlivshåret for jenter er jo at utflod og menstruasjon har en tendens til å feste seg i hårene og at det dermed blir mer illeluktende der nede med hår. Syns du det ser pent ut når det stikker ut hår fra bikiniunderdelen?

    SvarSlett
  2. Det finnes sikkert praktiske årsaker, men i dette tilfellet KAN det jo løses med god hygiene dersom man har lyst til å ha hår. Det er bare noe i at dette er en trend som følger vår kultur, og derfor tror jeg ikke det er de praktiske årsakene ene og alene danner grunnlaget for den hårløse kusa, ergo er det ikke et godt nok argument.

    Jeg syns heller ikke det nødvendigvis er pent med hårete bikinilinjer, men hvorfor synes jeg det er STYGT? Hvorfor reagerer vi så kraftig på det? Jeg vet jo at det er naturlig, jeg vet jo at det er der. Det er dessuten forskjell på å synes "ikke-pent" enn å reagere med avsky. At vi skal eksponere så mye av kroppen vår er jo heller ikke en menneskerett, men en trend, så her kan vi gå i evige runder av spørsmål. Hadde det ikke vært for kroppseksponeringen hadde heller ikke barberingsspørsmålene vært like aktuelle!

    Jeg er ikke ANTI-barbering, og ser de praktiske årsakene og estetikken i det, men igjen: jeg ønsker at vi spør oss hvorfor? Når noe er i ubalanse er det nødvendig å gi enda større rom for "minoriteten" for å skape likestillingen som trengs. Jeg skal lettere akseptere intimbarbering når det er like vanlig og akseptert som å være hårete. Dessuten syns jeg det er stor forskjell på å trimme og på å fjerne alt, som nå er trenden. Helt ned i 13 årsalder....

    SvarSlett
  3. Den videoen ga meg vondt i magen. Tenk at vi har et så dårlig forhold til noe vi nesten aldri ser på og som mesteparten av tiden befinner seg pakket inn i klær! Og når noen først er der nede, er det ikke for å foreta et studium i estetikk eller anatomi.

    SvarSlett