?


HAR DU NOEN GANG STILT DEG SPØRSMÅLET - HVORFOR HAR JEG IKKE HÅR UNDER ARMENE?

fredag 12. oktober 2012

Dag 24 - Kroppsfred + verdensfred = sant?

Jeg sniker inn litt verdenstanker i dag og låner et sitat av Samuel Butler som jeg fikk som en kommentar.


"Ikke bare er ingenting godt eller ondt i annet enn i kraft av tanken, men det er også slik at ingenting eksisterer i det hele tatt, annet enn det som er skapt i tanken."


Kan hende dette armhulepratet virker litt krampaktig når man ser det i større sammenheng. (30 dager med armhuler og kroppsprat kan vel bli litt i meste laget for alle og enhver. Også for meg! Heldigvis trenger du bare lese det du har lyst til.) Man "kan jo bare være slik man føler for!" Syns likevel det har vært interessant å belyse og dele denne saken, og etterhvert ganske ble den ganske så viktig. Viktig for meg, men også for dem som har oppdaget nye tanker omkring det. Dessuten er det ikke alltid like lett å la tanken flyte uten å bli berørt av den, selv om vi åpenlyst hadde hatt det bedre uten. Kanskje det å snakke om det kan skape større rom, større forståelse, gjøre at vi lettere kan gi slipp?

En kommentar til saken som ble oppblåst i Sverige og startet "Ta Håret Tilbaka"- kampanjen sier det fint:
"Jeg tror det lager en skummel uorden for mange når det blir rot i kategoriene, kvinne - mann, skitten - ren, privat - offentlig. Derfor må vi rote i kategoriene, så vi sørger for at det blir rom nok."
- Fr. Martinsen

Kategoriene er jo også skapt kun i tankene. For meg har det forandret holdning til hårete armhuler ved  å prøve det ut ikke bare tenke det, eller tenke at man er redd for det. Så av og til må man kanskje gå et skritt ut av tankene, ut av komfortsonen for å få større innsikt?
Heldigvis er det armhuler vi diskuterer her i fredens Norge, innenfor trygge rammer, uten fare for å ble utestengt fra samfunnet eller bli skutt. Ikke alle har oppdaget hvor mye skade tanken kan gjøre, de færreste er fri fra den, så vi kan jo prøve så godt vi kan å akseptere den som den er. Det tror jeg vi gjør lettere ved å skape mer rom.

I dag har jeg derfor lyst til å dele noen ord fra Eckhart Tolle, åndelig og spirituell veiviser, og forkjemper for å la tanken vandre sin vei. Som vanlig dukket dette opp når jeg mest trengte det: Et helt avsnitt om kropp og identitet poppet opp av seg selv i går - perfekt!

Hør Tolle snakke om kroppen her

"The sense of being a man or woman takes up a significant part of most peoples sense of self. Gender becomes identity. It forces you into a role, into condition patterns of behavior that effect all aspects of your life, not just sexuality. It is a role many people become completely trapped in. In the west it is the physical appearance of the body that contribute greatly to the sense of who you think you are, its strength or weakness, its perceived beauty or ugliness, relative to others."

Jeg tror at det hadde vært mer fred i verden om det hadde vært mer rom for kroppen på alle ulike måter, vært mer rom for oss selv på alle ulike måter. Da hadde vi ikke måttet kjøpekjøpekjøpe alt som skal hjelpe oss til å gjøre oss komplette og lykkelige vesener, noe som hadde ført til at markedskreftene ikke hadde regjert verden på samme måte, det hadde vært ressurser nok til alle, vi hadde muligens ikke vært flinkere på å dele, men noen skritt nærmere ville vi jo vært! Og om jeg ikke skal strekke det så langt til verdensfred, ville større aksept blant oss her på pidestallen i Vesten gjort at vi kunne brukt energien vår på andre kanskje finere, hyggeligere ting, som skaper positive strømninger i stedet for å strebe og føle at vi ikke var bra nok.


Pluss og pluss gir pluss. 
Smil til verden og verden smiler tilbake.
Oh, Jesus I love you, and I love Buddha too.
O.S.V. O.S.V.

God helg! Sving kroppen en tur på dansegulvet uansett form og fasong, hårete eller ei. Det er forskjell på å være vakker og på å se vakker ut.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar