?


HAR DU NOEN GANG STILT DEG SPØRSMÅLET - HVORFOR HAR JEG IKKE HÅR UNDER ARMENE?

fredag 21. september 2012

Dag 5 - Motstand

"Så jævlig nasty"

I går fikk jeg min første ugne kommentar.
Skal takle det, men det er rart hvor dårlig jeg følte meg. Ble faktisk litt kvalm tror jeg. Hodet sa ting som; Ånei, jeg er ekkel. Hvorfor gjør jeg dette? Det hadde vært enklere å la være. Hvorfor kunne jeg ikke bare gjøre dette for meg selv? Et enkelt barberhøvl og så hadde jeg vært "fin" igjen!

Effekten deres ord hadde på meg er ganske skremmende. For hvem er andre til å bestemme at jeg ikke er fin? I bunn og grunn så handler det vel om at jeg selv ikke aksepterer meg selv med hår under armene og derfor lett blir påvirket av andres meninger. Noe underfundig er det at de negative kommentarene jeg har fått kommer fra det andre kjønn. Forstå meg rett, for flere menn har også støttet opp, men det er en oppdagelse å merke seg. Er det enda vanskeligere for dem å akseptere kvinnekroppen enn for oss selv? Eller er det omvendt - at det er vanskeligere for oss å akseptere vår egen kropp når mannen ikke gjør det? Har mannens stemme større betydning enn kvinnens i denne saken? Hvem har bestemt kvinnens idealbilde? Hvem barberer vi oss egentlig for - mannen eller oss selv?



Etter å ha grublet en stund gikk den vonde følelsen over til å bli en tydelig følelse av at det jeg skriver om er viktig å ta opp. Viktigere enn jeg kanskje hadde trodd selv. Gutter (og sikkert jenter også, men det har jeg til nå ikke opplevd) kan kommentere meg, antagelig uten å ha lest innleggene i bloggen, uten å tenke over at de faktisk kritiserer kroppen min, og sier dermed dirkete at jeg er ekkel ved å være den jeg er. Det er hardt og det overrasker meg. Jeg er bare et menneske, som faktisk har stilt meg i en ganske åpen og sårbar posisjon. Hvilke signaler sender vi til hverandre?

Det merkeligste er at jeg ikke tror personen forsøkte å fornærme meg, men heller sa dette som et uttrykk for sin avsky for saken. Dette sier også noe om hvor viktig det er at vi begynner å stille spørsmål ved hvor innprentet disse bildene er i hodene våre. Det virker som det er større aksept for å synes at hår er ekkelt enn det motsatte! Og at enkelte ikke syns at dette er verdt å bringe inn i lyset.

Det finnes flere enn meg som ønsker å ta hårene tilbake. Min første inspirasjon var denne videoen om en hårete hendelse fra Sverige som førte til starten på bevegelsen "Ta håret tillbaka".


Tofs%20i%20armh%C3%A5la%20v%C3%A4ckte%20n%C3%A4tstorm

Sexolog Malene Ivarsson forteller at hun tror noen gutter faktisk ikke vet at jenter har hår under armene.
Da har det gått langt, men etter nærmere ettertanke er det kanskje ikke så rart? Håret fjernes fra første stund det kommer ut, og om du kan; vis meg en deo-reklame MED hår så skal jeg bli glad! Musikkvideoer, reklameplakater - kvinner med hår? Hvor ser man dem?

1 kommentar:

  1. Syns den mannlige programlederen ser ganske så utilpass ut.... :D

    SvarSlett